Majitel jedné firmy
si mě pozval, protože potřeboval "správně proškolit" vývojáře v
projektovém řízení.
Po podrobné
specifikaci zadání - tedy vysvětlení, k čemu to školení má být - kdy jsme se pustili do
workshopu popisujícího proces vývoje produktů a nebo jejich částí, jsme zadání
ještě trochu pozměnili a to z " naučit se řídit vývoj produktů" na
"zkrátit čas vývoje o 20-30% času. Zadání přešlo po tomto workshopu v
žádost o zlepšení vývojového procesu a kompletní implementaci této změny.
Již na úvodním
workshopu jsem zjistil, že současný vývoj trvá 18-24 měsíců. Že tedy informace
získaná od obchodníků několik měsíců před nadcházející sezónou - firma vyrábí a
vyvíjí stínící techniku - spatří v novém výrobku světlo světa až o sezonu, či
dokonce 2 sezóny, později. A že ne zcela neběžnou součástí vývojového procesu je,
téměř před ukončením vývoje a úspěšných testech, dotaz k zákazníkům, zda je
ještě výroba aktuální a zda o vyvinutý výrobek budou mít zájem. No a občas se
také stalo, že celá "dvouletá práce" se zahodila nakonec do koše.
Jde o velkou firmu s významným podílem na trhu, a to nejen tuzemském, a tak mi při tomto zjištění připadal cíl: zkrátit vývoj o 20-30%, tedy o cca 5-7 měsíců, nedostatečný. Pročpak? Aktuální sezóna se i po zavedení změny stejně nestihne a většinou ani ta následující. Firma tedy vývoj zkrátí, ale pro zákazníka to nepřinese nijak významnou změnu a tedy "jako by se nezměnilo nic".
Jde o velkou firmu s významným podílem na trhu, a to nejen tuzemském, a tak mi při tomto zjištění připadal cíl: zkrátit vývoj o 20-30%, tedy o cca 5-7 měsíců, nedostatečný. Pročpak? Aktuální sezóna se i po zavedení změny stejně nestihne a většinou ani ta následující. Firma tedy vývoj zkrátí, ale pro zákazníka to nepřinese nijak významnou změnu a tedy "jako by se nezměnilo nic".
To majitel i vedení
firmy potvrdili. Takže vlastně celá změna, protože, krom zlepšení organizace
času, vlastně nic nepřinese, je téměř zbytečná - slyšel jsem je říkat.
Jak to, že nic? Firma
bude umět vyvinout o třetinu více nových výrobků! (A o třetinu víc jich také
přijde vniveč, jako bych slyšel říkat sám sebe.) Co by tedy významně zvýšilo přínos
požadované změny? No… zkrátit vývojový proces o polovinu času. Jenže to je nereálné.
Opravdu? Opravdu nemožné? To záleží na současné efektivitě vývojového procesu.
Řekl jsem si o pracovní skupinu a 2 dny času. A vsadil lahev dobrého vína.
Řekl jsem si o pracovní skupinu a 2 dny času. A vsadil lahev dobrého vína.
Z prvního workshopu
jsme měli k dispozici detailní popis procesu. Po zjednodušené mapě hodnotového
toku jsme zjistili, že vývoj sice trvá téměř dva roky, jeho produktivní čas však
necelé 2 měsíce. Jeden z významných druhů prodlužování procesu je vracení se pro
důležité informace a to při definování
zadání, strategickém nákupu, tvorbě technické dokumentace i při testování a
dokonce i po něm, kdy se stává, že nový produkt v rozporu se zákaznickým
požadavkem, obsahuje například součástku z Číny, a že to zákazník nechce, nikdo netušil…….. a jede se nanovo, téměř od začátku.
Hlavní změny, které
jsme procesu nadělili byly standardy řízení informací a jednoznačné přidělení
odpovědností za jednotlivé kroky. Klientsko-zákaznický přístup v každém kroku procesu. Zjednodušili a zpřesnili jsme plánování času
a kapacit a zavedli detailní harmonogramy prací, které při dobrém řízení informací
skutečně šetřili čas. Tedy žádné ohromující změny, žádné technologické zásahy ani převratné metody "bez kterých by to nešlo". Jen dokázat standardně řídit informace, přesně plánovat a dělat vše napoprvé správně.
A výsledek? Podařilo
se "nesplnitelné"? Tedy zkrátit vývoj na jeden rok? Ne ne. Výsledek byl ještě o něco
lepší. Maximální délka vývoje, aniž by někdo musel pracovat více, je teď 6 měsíců. A v případě maximální priority - tedy vyjímečně - lze úspěšně vývoj zvládnout dokonce za 3
měsíce. O 600% rychleji!! Pro zákazníka se tedy novinky objevují na trhu o rok dříve a v zajímavých
případech téměř ihned po objevení možnosti či požadavku.
Komentáře
Okomentovat